Contribuições das ongs Rureco e Instituto Guardiões da Natureza na formação de educadores ambientais

Contribution of the non-governmental social organizations Rureco and Instituto Guardiões da Natureza in the development of environmental educators

Ana Lúcia Crisostimo, Geovanni Miguel Ayoub

Resumo


A consolidação de práticas educativas que busquem um mundo ecologicamente equilibrado passa pela interação entre todos os atores sociais, representantes do poder público, do terceiro setor e comunidade em geral. A pesquisa teve como objetivo principal identificar ações desenvolvidas pelas ONGs -Organizações não-governamentais-visando a formação de educadores ambientais. Para tanto, estudou contribuições da Fundação para o Desenvolvimento Econômico Rural da Região Centro-Oeste do Paraná - RURECO e do Instituto os Guardiões da Natureza - ING –, ambas localizadas no Paraná, no desenvolvimento sócio-ambiental da região onde atuam. Este trabalho revelou o elevado potencial formativo das ONGs pesquisadas, à medida em que atuam na educação não-formal com competência e com o compromisso de alicerçar um novo modelo de desenvolvimento rural que articule sustentabilidade econômica, social e ambiental.

Abstract

The consolidation of educational practices that seek for a world ecologically balanced raisin for the interaction among all the social actors, representatives of the public power, of the third section and community in general. The research had as its main objective to identify actions developed by ONGs - non-governmental organizations - seeking the environmental educators’ formation. For so much, it studied contributions of the Foundation for the Rural Economical Development of the Middle West Region of Paraná - RURECO and of ING - Institute Guardian of the Nature, both located in Paraná, in the socio-environmental development of the area where they act. This work revealed the high formative potential of the researched ONGs, as they act in no-formal education with competence and with the commitment of searching a new model for rural development that articulates economical, social and environmental sustainability.


Palavras-chave


educação ambiental; organizações não-governamentais; desenvolvimento sustentável.

Texto completo:

PDF


AMBIÊNCIA

ISSN 1808-0251 (Print) - Ambiência ISSN 2175-9405 (Online)
QUALIS-CAPES 2017-2020: B4