O processo de cocriação de valor no mercado da base da pirâmide

The process of value co-creation in base market pyramid

CRISTIANE FROEHLICH

Resumo


Este ensaio teórico tem como objetivo refletir sobre a cocriação de valor no mercado da base da pirâmide. Para atender ao objetivo do estudo, a metodologia classifica-se em pesquisa bibliográfica, exploratória e qualitativa. Foram analisados artigos de periódicos científicos e livros de autores que são referência no tema. Os principais resultados apontam o amadurecimento das ideias inicialmente concebidas por Prahalad (2004), as quais focavam a concepção de estratégias empresariais voltadas para o mercado denominado de base da pirâmide com foco no lucro para também atender às necessidades das pessoas de baixa renda. Isso se evidencia na evolução da abordagem BOP 1.0 para abordagem BOP 2.0. 


Palavras-chave


Pobreza. Cocriação de Valor. Base da Pirâmide.

Texto completo:

PDF HTML XML

Referências


ANDERSON, J.; BILLOU, N. Serving the world’s poor: innovation at the base of the economic pyramid. Journal of Business Strategy, 28(2), 14-21, 2007.

ARORA, S.; ROMIJN, H. Innovation for the base of the pyramid: critical perspectives from development studies on heterogeneity and participation. United Nations University - Maastricht Economic and social Research and Training Center on Innovation and Technology. The Netherlands, 2009.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2010.

BRUGMANN, J.; PRAHALAD, C. K. Co-creating business’s new social compact. Harvard Business Review, 85(2), 80-90, 2007.

CANZIAN, F. O rolê do Brasil. 2014. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/colunas/fernandocanzian/2014/01/1398643-o-role-do-brasil.shtmlAcesso em: dez. 2017.

CHATHOTH, P.; ALTINAV, L.; HARRINGTON, R. J.; OKUMUS, F.; CHAN, E. S. W. Co-production versus cocreation: A process based continuum in the hotel service context. International Journal of Hospitality Management, v. 32, p. 11-20, 2013.

GOEL, Vinod K. Instruments to promote inclusive innovation: an agenda for inclusion and growth. Inclusive Innovation Workshop. Bangkok, March 4, 2011.

HALME, M.; LINDEMAN, S.; LINNA, P. Innovation for inclusive business: intrapreneurial bricolage in multinacional corporations. Journal of Management Studies, 49(4), 743-784, 2012.

NOGAMI, V. K. C.; VIEIRA, F. G. D.; MEDEIROS, J. Perspectiva social e tecnológica da inovação no mercado de baixa renda. In: Seminário em Administração – SemeAd, 16, 2013, São Paulo. Anais… São Paulo: USP, 2013.

RAMANI, S.; GHAZI, S.; DUYSTERS, G. On the diffusion of toilets as bottom of the pyramid innovation: lessons from sanitation entrepreneurs. Technological Forecasting & Social Change, 79(1), 676-687, 2011.

RAMASWAMY, V. The rules of engagement: are you ready for the co-creation movement? IESE Insight, 2(3), 29-35, 2009.

RANJAN, K.; READ, S. Value co-creation: concept and measurement. Journal of the Academy of Marketing Science, v. 44, n. 3, 290-315, 2016.

SRINIVASA, S.; SUTZ, J. Developing countries and innovation: searching for a new analytical approach. Technology in Society, 30(1), 29-40, 2008.

WBCSD – World Business Council for Sustainable Development. Doing Business with the poor: A fiel guide, 2004.




Direitos autorais 2018 Revista Capital Científico - Eletrônica (RCCҽ) - ISSN 2177-4153

Revista Capital Científico – Eletrônica (RCCe) Rua: Padre Salvador, 875 – Bairro Santa Cruz CEP: 85015-430  Guarapuava-Paraná-Brasil Campus Santa Cruz – Editora UNICENTRO ISSN  2177-4153 (Online)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.